Search

Energia în yoga - Partea a treia – Pancha Vayu (Cele cinci Vayu)


Imaginea, din colecția Brittish Museum, îl reprezintă pe Vayu Deva, zeul vântului în mitologia hindusă

(https://www.britishmuseum.org/collection/object/A_1992-0410-0-1-48)








Pe lângă purificarea nadi-urilor, a canalelor energetice, ca scop important al practicii, știința yoghină vizează și eficiența sistemului energetic uman – care se traduce prin capacitatea de a absorbi prana, de a o procesa corect, de a menține în corp ceea ce este util, fără pierderi și de a elimina reziduurile.


Foarte importantă sub acest aspect în teoria yoghină, interesantă și util de înțeles - este clasificarea circuitelor pranice, numite vayu (vânt, aer sau curent) – echivalentul în corpul fizic al vânturilor din natură. Să ne reamintim că în yoga corpul este văzut ca un microcosmos (“as above, so below”).


Din nou, mai multe texte yoghine (sau ayurvedice) vechi propun mai multe modele. Unele texte enumera 10 vayu, altele 14 sau chiar 49.

Astfel, sunt menționate un vayu care este responsabil cu clipirea, alt vayu pentru menținerea sarcinii și altul pentru nașterea propriu zisă.

Nisvasattvasamhita Nayasutra amintește dhanamjaya vayu, care însoțește sufeltul în încarnările viitoare, sau kurma vayu, care rămâne în corp și după moarte, ducând la uscarea și contractarea acestuia.


Toate sursele pe care le-am parcurs eu menționează însă pe cele mai importante 5 dintre acestea, Pancha Maha Vayu sau Pancha Maha Prana (Cele Cinci Mari Vayu).


Învățătura yoghină a fost transmisă în principal pe cale orală, direct de la maestru la elev, treptat, potrivit cu trăsăturile, râvna,“performanțele” și nivelul acestuia din urmă. Multe din tehnici erau secrete și – la fel cum modul în care informația primară era relevată maestrului, și modul de transmisie era de multe ori dincolo de cuvântul scris sau chiar vorbit. Textele care au circulat și care s-au păstrat până azi sunt foarte succinte și învățătura conținută nu este întotdeauna foarte relevantă pentru noi.

Cu toate acestea, trăim o epocă foarte favorabilă, în care avem acces facil la traduceri ale multor texte străvechi, uneori chiar foarte frumos organizate pe teme (de exemplu cartea Roots of Yoga, de Mallinson și Singleton, doi cercetători – și practicanți - contemporani foarte valoroși). Pentru mine este de mare interes să merg mai departe de informația modernă, direct la sursele clasice disponibile.

In această carte am găsit o descriere mai amănunțită a celor 5 vayu, pe care am structurat-o în tabelul de mai jos. În tabel am adăugat cu litere mai mici informații complementare din alte texte.


Descrierea celor 5 vayu, conform Nisvasattvasamhita Nayasutra (cel mai vechi tratat de tantra shivaistă păstrat):




Această descriere amănunțită se încheie cu următoarea frază:

“Este prāṇa cea pe care yoghinul ar trebui să o cucerească primul; odată ce prāṇa este cucerită, mintea este cucerită; odată cucerită mintea, sufletul este liniştit.”

Fluxurile, punctele de pornire și zonele de acțiune ale celor 5 curente de energie sunt ilustrate mai jos. Observăm că zonele asociate vayu-rilor în modelul modern sunt mai ample decât cele propuse de vechiul tratat tantric, Nisvasattvasamhita Nayasutra. Ele sunt prezentate mai degrabă conform cu modelul din mult mai celebrul azi text, Yoga Sutra (mai precis Pātañjalayogaśāstra, textul ce conține comentariile foarte prețioase ale lui Vyasabhasya).



(Sursa ilustrației celor 5 vayus:

Tamilmama - Own work, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=106797654)


Referitor la sunetele și culorile asociate celor cinci vayu, informația mi s-a părut mai degrabă una …colorată, foarte savuroasă, dar nu neapărat extrem de relevantă pentru practica de yoga de azi. Chiar cred că cineva, un vechi yoghin, a văzut / auzit cândva astfel fluxurile de energie, așa precum alți yoghini au avut acces poate la reprezentări ușor diferite, sau doar au transpus în cuvinte diferite experiența lor.

Mi se pare însă importantă cunoașterea și înțelegerea unei scheme de ansamblu a modelului energetic yoghin pentru că acestea sunt aspectele adresate de tot ceea ce practicăm la clasă.

Și așa cum mai spun la clasă, yoga își face treaba ei, și dacă știm ce face și dacă nu. Dar fiind o știință a conștiinței și a conștienței, mi se pare important și benefic să practicăm cât mai în cunoștință de cauză, cu o intenție clară.


În încheiere, voi adăuga și o imagine a viziunii contemporane din mediul yoga și ayurveda, așa cum am asimilat-o de la diverse cursuri și prelegeri. Am ales această formă care separă artificial fluxurile și funcțiile lor, pentru o structurare mai clară. Să nu uităm însă că toate aceste fluxuri sunt întotdeauna intercorelate și interdependente, asemeni tuturor componentelor sistemului energetic.






Prāṇa și Apāna Vayu sunt cele mai importante Vayus în yoga. De ce?

Pe de o parte pentru că nu putem gestiona eficient decât ceea ce intră în corp.

Unele texte (de exemplu Nisvasattvasamhita Nayasutra ) numesc cele cinci vayuri principale, dar le enumeră și descriu pe ultimele patru doar în corelație cu Prāṇa: Prāṇa împreună cu Apāna, Prāṇa împreună cu Samāna, etc. Similar, și fluxurile secundare sunt adresate de regulă împreună cu prana.


În cartea de care vă vorbeam mai sus, The Roots of Yoga, am găsit o traducere foarte frumoasă din “Vivekamārtaṇḍa” de Goraksha, un text de Hatha Yoga timpuriu, probabil din secolul 13; fragmentul descrie foarte sugestiv inter-relaționarea fluxurilor pranice.


 (23) Principiul vital: Aceste [respirații] există în miile de canale sub forma principiului vital (jīva).
(24) Sub controlul prāṇa și apāna, principiul vital curge în sus și în jos. Pentru că este atât de volatil, acesta nu se vede pe canalele laterale situate în stânga și în dreapta.
(25) În același mod în care o minge sare când este lovită de un băț, principiul vital, purtat de prāṇa și apāna, nu se odihnește.
(26) În același mod în care un șoim legat de o sfoară este tras înapoi când se îndepărtează, tot astfel principiul vital, legat de guṇas (tendințe), este tras de prāṇa și apāna.
(27) Apāna trage prāṇa și prāṇa trage apāna, ca pasărea și sfoara.
Cine știe asta știe yoga.


Referitor la importanța Apāna, pentru a primi și circula energie proaspătă în corp, e nevoie de spațiu. Nu putem avea fluxul pranic echilibrat și pe cel apanic dezechilibrat. Așa cum facem curățenie și ordine în casă, trebuie să permitem și corpului să se curețe de toxine, minții de gânduri, emoții, obiceiuri, programe toxice și structurii energetice de blocaje.

Una din cele mai importante lecții a practicii de yoga este educarea capacității de “let go”.

Unul din scopurile importante ale practicii de yoga este identificarea și renunțarea la obiceiurile dăunătoare. Primul pas și cel mai important este conștientizarea: învățăm să fim atenți:

- la felul în care respirăm

- la gânduri

- la corp: postură, expresii facial, senzații și mesaje, blocaje

De asemenea prin practicile de yoga are loc o rafinare a modului în care percepem și înțelegem informația pe care o primim constant și o educare a capacității de a discerne dar și de a face alegeri conștiente: de la mâncarea pe care o mâncăm, la programele pe care le urmărim, la locurile și modurile de petrecere a timpului sau activitățile cărora le dedicăm atenția noastră.

Referitor la tehnicile recomandate pentru un flux de energie sau altul, pentru o chakra sau alta, observăm că în listă am trecut pe alocuri aceeași tehnică pentru două vayus. Asanele, mudrele, mantrele, etc. sunt foarte rar sau poate niciodată dedicate unei singure funcții sau unei singure componente energetice.

Ceea ce face diferența și duce la obținerea efectului dorit, este intenția pe care noi o asociem elementului respectiv de practică, elementul energetic asupra căruia noi alegem conștient să ne focalizăm atenția.



Acestea fiind povestite, sper că imaginea pe care o aveți despre ce se întîmplă în și dincolo de corpul nostru sub aspect energetic începe să se clarifice. Este o imagine foarte dinamică, foarte vie, pe mai multe nivele, în care fiecare element îl susține și influențează pe celălalt, care sper să ne ajute să înțelegem și să conștientizăm mai bine ce se întâmplă cu noi în general, și cum ne influențează tehnicile yoghine.

Probabil va urma la un moment dat și un articol despre chakre, până atunci, mai vorbim despre ele la clasa de yoga.


15 views0 comments