top of page
Search

Yin Yoga de iarnă

Updated: Dec 23, 2022

Curajul de a merge înăuntru

– Yin Yoga de iarnă, pentru Meridianul Rinichilor și Meridianul Vezicii Urinare



Câteva cuvinte despre Yin Yoga

Yin Yoga, foarte populară astăzi, este o practică tânără, cu originea în America anilor 1970, ce integrează în yoga tradițională principii din Taoism și medicina tradițională chineză. Practica are un ritm lent, constă din posturi orientate mai degrabă către stretching decât spre fortificare; una dintre trăsături este menținerea lungă a asanelor (3-5 minute), comparativ cu ceea ce se întâmplă azi în clasele de Hatha Yoga.

În plan fizic, yin yoga este orientată mai mult pe țesuturile conjunctive (țesuturi mai degrabă plastice în natura lor) - fascia, tendoane și ligamente - în special în zona articulațiilor. De aceea nu ne prea încălzim înainte de practică, pentru ca să putem să acționăm mai intens pe încheieturi decât atunci când mușchii sunt încălziți.

În plan subtil, accentul este pe circuitul energiei în corp, pe eliberarea meridianelor energetice de blocaje.

În plan psihologic, practica ajută la conștientizarea și rescrierea/ echilibrarea tiparelor mentale.

În plan spiritual, învățăm să stăm cu noi înșine, să ne deschidem și din starea de liniște să accesăm paliere mai adânci ale ființei și să ne acordăm la starea naturală.


Iarna este cel mai yin anotimp al anului. Rece, întunecat, cu energie joasă, îndreptată în mod natural înăuntru. Ce poate fi mai potrivit decât o practică de yin yoga?

Duminică 11 decembrie 2022, vă invit așadar la o clasă gratuită de yin yoga de iarnă.


Meridianele asociate în medicina tradițională chineză cu iarna sunt meridianele rinichilor și vezicii urinare.

Aceasta înseamnă că în această perioadă aceste canale de energie sunt mai senzitive și necesită mai multă atenție.

Iarna este asociată cu elementul apă, iar meridianele rinichi și vezică urinară sunt canalele prin care energia acestui element curge prin corp.

În plan fizic, aceste meridiane guvernează sistemul urinar dar și sistemul reproducător, fertilitatea și sexualitatea. Influențează sănătatea oaselor, părului, dinților, rezistența la frig.

Rinichii sunt denumiți Poarta Vieții și sunt foarte importanți în medicina tradițională chineză, deoarece se consideră că stochează energia vitală, esența vitală, Jing (care se epuizează natural odată cu vârsta). Meridianul rinichilor reglează echilibrul între tendințele yang și cele yin. Vezica este asociată cu sufletul și cu echilibrul emoțional. Ambele organe au rol în purificarea corpului.

Emoția asociată acestor meridiane (atunci când sunt dezechilibrate) este frica. Știința modernă explică aceasta prin felul în care glandele suprarenale conectează creierul cu instinctele și intuiția noastră, dictându-ne ritmurile hormonale și răspunsul la stres, amenințări, șoc și traume. Ele controlează eliberarea de cortizol și axa hipotalamo-pituitară-suprarenală a corpului, care reglează răspunsul simpatic al corpului de „luptă sau fugă”.

La fel cum fiecare organ este conectat la o emoție specifică, fiecare dintre cele șase organe Yin din Medicina Chineză are asociat un Spirit care ne influențează personalitatea și comportamentul.

Spiritul Rinichilor este numit Zhi sau „Voința”. Având în vedere modul în care frica guvernează rinichii/suprarenalele atunci când sunt dezechilibrate, Zhi știe cum să transmute această frică în înțelepciune.


La prima vedere poate părea derutant acest joc între yin și yang ce apare în teoria celor două meridiane din tema noastră de azi:

Rinichii ca și organe sunt considerați yang, în timp ce vezica urinară este considerată yin.

Meridianul rinichilor este însă yin iar meridianul vezicii urinare este yang.

Jing, energia vitală stocată în rinichi, este yang în natura sa.


Dacă ne amintim însă că nu există yin fără yang și nici yang fără yin, că cele două aspecte polare ale existenței se susțin și ne generează reciproc, e mai ușor să integrăm paradoxul aparent.


O abordare subtilă, foarte expresivă, cu care rezonez și mai bine este cea a lui Zhang Jie Bin, doctor chinez care a trăit în anii 1500-1600 și care scria că: „avem 2 rinichi, unul yin și altul yang, cu Poarta Vitalității între ei. Rinichii sunt organele apei și focului, adăpostul pentru yin și yang, marea esenței vitale și ei determină viața și moartea”.

Astfel apare naturală o paralelă cu sistemul energetic din yoga. Funcțiile subtile ale acestor meridiane punctează către Svadhistana chakra (apă) și Manipura chakra (foc) (chakra a 2-a și a 3-a). De asemenea îmi vine în minte că rinichii se suprapun fizic peste zona guvernată de Manipura și de sateliții săi, Chandra și Surya Chakra. În sistemul energetic yogin, Manipura este chakra voinței.


Din această perspectivă polară înțelegem mai bine temele de reflecție asociate în mod tradițional cu meridianele rinichilor și vezicii urinare, pentru că avem teme yin, cum ar fi

relația cu iarna, relația cu liniștea, cu introspecția - disponibilitatea noastră de a merge înăuntru. Pratyahara. Și teme yang, active, ce țin de cultivarea curajului și a voinței.

Traseul meridianului rinichilor începe la baza piciorului, se deplasează medial de-a lungul arcului piciorului și înconjoară glezna interioară.

Urcă de-a lungul aspectului medial al piciorului până în zona inghinală.

O ramură internă trece prin rinichi și vezică urinară. Calea primară continuă și urcă pe abdomen aproape de linia mediană.

O altă cale internă începe la rinichi și călătorește prin ficat, diafragmă și plămân, urcă pe piept și se termină la claviculă.


Localizarea meridianului vezicii urinare:


Constă din două trasee paralele ce încep din interiorul ochilor și urcă pe frunte, se înfășoară în jurul capului și coboară pe linia posterioară a părului


O ramură internă coboară și se conectează la rinichi și vezica urinară. De la baza gâtului canalul primar se ramifică în două:


Linia interioară a vezicii urinare:

Se apropie de linia mediană de la baza gâtului până la sacrum și se deplasează pe partea posterioară a coapsei până în spatele genunchiului


Linia exterioară a vezicii urinare:

- Curge pe linia mediană de la umărul posterior până la fese

- Coboară partea posterioară a coapsei și se întâlnește cu linia interioară a vezicii urinare

- Coboară pe partea posterioară a piciorului și se deplasează de-a lungul aspectului lateral al piciorului

- Se termină la colțul exterior al degetului mic.


Pentru că o imagine este mai relevantă decât 1000 de cuvinte, iar un film chiar mai sugestiv decât o imagine, voi atașa două video foarte scurte ce schițează grafic traseele celor două meridiane:


https://youtu.be/cuCHD-MXZuA

https://youtu.be/CFrJ11DJ-GE


Acum, pe scurt despre relația mea personală cu yin yoga:

În general abordarea mea naturală este mai degrabă tradiționalistă. Chiar dacă nu este neapărat ușor în zilele noastre să discerni ce este nou și ce este vechi în practica de yoga, încerc să mă orientez în păienjenișul de informație și să cultiv preponderent tehnicile validate de îndelungata istorie a yoga.

Practicând însă în prezent, întâlnesc mult mai des actualizări și expresii moderne, dintre care unele mă tentează suficient cât să le încerc. Am citit un pic despre ce ar însemna yin yoga, m-a atras faptul că posturile se mențin îndelung - ceea ce pentru mine este un element ce ține mai degrabă de tradițional decât de modern și am participat acum câțiva ani la prima mea clasă.

Am plecat destul de derutată de povestea chinezească și de denumirile noi ale posturilor vechi de yoga (postura cobrei este a focii în yin yoga, postura cleștelui este acum a omizii și tot așa, spre marea confuzie și iritare a minții mele). În plus clasa respectivă nu a fost probabil chiar cea mai bună clasă de yin yoga din oraș. Am pus eticheta "amestecătură nu prea faină" și mi-am văzut de treaba mea. Nu am închis foarte categoric subiectul dar a rămas suspendat pentru o vreme.

Până când am luat primele clase cu prietena mea de o viață, Danaka (https://www.facebook.com/danakayoga ) și pur și simplu m-am îndrăgostit de această struțocămilă care este yin yoga. Cred că a ajutat și aprecierea (plus afecțiunea) pe care o am pentru Taoism, precum și orientarea mea spirituală care este una foarte deschisă și orientată pe fond și nu pe formă, pe ceea ce unește și nu pe ceea ce separă.

Așa că astăzi vă invit cu toată inima la o clasă de yin yoga, unde vom reflecta asupra relației noastre cu iarna: Unii dintre noi iubesc în mod natural iarna, alții au nevoie de curaj ca să se deschidă spre acest anotimp al recelui, al întunericului, al morții aparente care precede renașterea.

Dar și asupra nouă înșine, asupra sinelui nostru cel mai adânc.

Poate o să observăm că e nevoie de curaj ca să menținem posturile mai lung, să rămânem prezenți cu senzațiile corpului, cu fluctuațiile minții. E nevoie de curaj ca să mergem înăuntru și ca să rămânem acolo, cu noi înșine. Ne ajută practica de yin yoga să accesăm în noi aceste resurse de curaj?

Într-un moment de liniște, pregătește-ți salteaua sau păturica de yoga și așează-te pentru a afla: https://youtu.be/SI7OoN7UhXk

Posturile pe care le-am ales pentru această practică vizează activarea celor două meridiane ale temei noastre:


Interiorizare, centrare în Siddhasana













Child's Pose / Postura copilului: timp de 3 minute în care dirijăm respirația de-a lungul coloanei vertebrale, energizând rinichii și traseul meridianului vezicii urinare





Activăm zona din talpă unde își are originea meridianul rinichilor și unde se încheie meridianul vezicii





Ankle Stretch - contrapostură,1 minut în care continuăm traseul meridianului











Butterfly / Fluturele pentru 3 minute: începem cu spatele drept și apoi înclinăm trunchiul, deschidem palmele și observăm senzațiile care apar pe interiorul piciorului și de-a lungul spatelui




Resetăm coloana vertebrală timp de 30 de secunde spre 1 minut mișcând genunchii în lateral






Shoelace / Șiretul (sau Gomukhasana cum o știm noi) pentru câte 3 minute pe fiecare parte: începem cu spatele drept și ne aplecăm în față atât cât simțim. Variantă: cu piciorul de dedesubt întins.



Relaxare și resetare















Pentru următoarele 3 minute alegem una dintre cele 3 variante, sau trecem încet prin ele
















3 minute Crocodil, relaxare și resetare








Half Frog/ Jumătate de broscuță, câte 3 minute pe fiecare parte. Dacă brațele obosesc, aducem partea de sus a corpului în Crocodil








3 minute pe partea dreaptă, 3 minute pe partea stângă, rebound în centru, 3 minute aplecați înainte












Înapoi în centru, cu spatele drept, venim într-o postură șezândă care să ne permită să masăm ușor centrul tălpilor – ne conectăm și susținem prin acest gest de self-care curajul, apoi interiorul ochilor și mergem înăuntru, spre centrul spiritual al ființei, ne conectăm la natura noastră interioară care este liniștea spațiului infinit.

Punctele K1, Yong Quan (izvorul care erupe) care țâșnește:

Dacă împărțim talpa piciorului în 3 părți, punctul nostru e aproximativ unde se termină treimea de sus, între degetele al doilea și al treilea de la picioare.

Stimularea acestui punct ajută la împământare. Se consideră că activarea lui ajută la coborârea energiei în exces din partea de sus a corpului, în special din cap. Ne ajută să venim cu picioarele pe pământ, într-o stare de calm. Ajută în tratarea insomniei.

În plan subtil, apa pură a izvorului curăță meridianele care trec prin talpa piciorului și ajută la mobilizarea clarității scopurilor noastre.


Punctele de presopunctură de deasupra pleoapei, spre nas, se numesc Jingming – ochi strălucitori și se află într-o zonă energetică asemănătoare unui hub feroviar, deoarece în apropierea sa trec, încep sau se termină mai multe meridiane (stomac, intestin subțire, vezica biliară).

În plan fizic ajută în principal în afecțiuni ale ochilor. În plan subtil, ajută la interiorizare, la clarificarea scopurilor și misiunilor noastre, la limpezirea vederii interioare, ni se dă acces la percepția corectă asupra naturii noastre esențiale și astfel putem să dăm un sens înalt energiei ce izvorăște din punctele K1.


Putem să luăm aici un moment de reflecție într-o postură de meditație și să încheiem practica sau putem să mergem mai departe cu 2 posturi de Restorative Yoga.

Asemeni semințelor care au nevoie de repaus peste iarnă pentru a germina primăvara, descoperim în noi înșine capacitatea de a renaște care rezidă în odihnă, în pauză.

Pentru 5 minute, alegem varianta de Reclined Butterfly (Supta Baddha Konasana) care ne place. Alternativ, putem întinde pe rând un picior sau dacă preferăm, putem să ne sprijinim spatele pe o pernă, nu neapărat picioarele.

Poate pentru unii practicanți, la început, oferirea de sugestii și variante poate să confuzeze. Uneori e mai simplu ca, timp de o oră și jumătate, să nu fie nevoie să iei decizii. Experiența mea însă este că este valoros să învățăm să explorăm, să ne ascultăm corpul și să introducem autonomie și libertate în practică.

Încheiem cu Savasana; dacă ne place, putem sprijini picioarele, de la genunchi, pe o pernă mare, un bolster sau mai multe pături pliate, suprapuse.


Cum vi s-a părut practica?

Cum rezonați cu menținerea posturilor mai lung decât la clasele de hatha?

Ce valoare vi se pare că aduce yin yoga în viața voastră?

Cum rezonați cu a alege între mai multe variante de posturi?

Vă aștept cu răspunsuri pe grupul https://www.facebook.com/groups/492848251686477





163 views0 comments

Recent Posts

See All
Post: Blog2_Post
bottom of page