Search

Bandha - Partea I – Blocajele energetice în Yoga (Granthi)


Bandhele sunt o categorie aparte de mudre. Bandha s-ar traduce prin lacăt, legătură, a ține strâns împreună.

Unul din scopurile declarate ale practicii yoga este concentrarea în corpul fizic a pranei (care altfel s-ar risipi prin cele 9-10 porți ale corpului).

Porțile corpului fizic: anus, vagin, uretră, gură, cele două nări, cei doi ochi, cele două urechi. Literatura clasică menționează desigur doar 9 porți , omițând cu grație a 10-a poartă specific feminină.

Vorbim de păstrarea, concentrarea dar și de alchimizarea / sublimarea energiei.

Bandhele sunt contracții controlate aplicate în 3 zone ale trunchiului: zona perineală, abdomen, bărbie - și funcționează ca niște valve care închid temporar ieșirea energiei prin porți și o redirecționează pentru a amplifica focul vital.

De asemenea, bandhele aplică principiul arcului comprimat și apoi destins sau al furtunului blocat temporar - pe care îl amintim când practicăm numeroase asane: aplicăm temporar presiune pentru a bloca energia, iar după încetarea presiunii energia se amplifică, eliberând și eventuale blocaje din zona respectivă.

Aceste blocaje energetice care tulbură echilibrul chakrelor și obstrucționează accesul șarpelui kundalini prin Sushumna nadi se numesc în yoga “granthi”.

Granthi înseamnă nod sau legătură greu de desfăcut. Cele mai multe tratate clasice de yoga descriu 3 granthi, dar există și școli care menționează un sistem mai detaliat de 12 noduri.

În comentariul lui Swami Krishnananda la Kathopanishad am citit o analogie interesantă a celor 3 granthi cu cele 3 cetăți ale demonilor, care vor fi spulberate de Shiva cu o singură săgeată – reprezentând ascensiunea șarpelui Kundalini.

Într-o viziune mai apropiată de timpurile noastre, granthi ar putea fi explicate ca și complexe, frici inconștiente și condiționări mentale /emoționale/fizice, imprimate nu doar în mintea, ci și în corpurile noastre.

În tradiția yoghină, se consideră că sunt cauzate de avidya (ignoranță), kama(dorință) și karma (consecințele acțiunile noastre) și sunt numite după cei mai importanți zei hinduși.


Brahma Granthi este situat în zona perineală și este asociat cu zeul creației.


Brahma - Victoria and Albert Museum, Londra













Acest nod este cauzat de “umbrele” asociate cu muladhara și swadhistana chakra:

- tendințe tamasice: letargie, apatie, ignoranță, dezordine

- anxietatea legată de supraviețuire, hrană și adăpost

- frica de moarte

- lipsă de împământare sau stabilitate

- instinctul sexual exacerbat sau dimpotrivă, prea slab

- amprentele traumatice întipărite în zona bazinului (răni de umilință, respingere, trădare, frustrare)

Brahma Granthi este transcens prin Mula Bandha, blocarea perineală. Prin deblocarea acestui nod se urmărește echilibrarea aspectelor de mai sus dar și accesul la un izvor de cunoaștere instinctivă și un nivel de conștientizare legat de credințe, de moștenirile transgeneraționale și tribale, dar și de asumarea echilibrată a atributelor de gen (feminine sau masculine).


altă reprezentare a lui Brahma - același muzeu



















Swami Satyananda Saraswati notează în cartea sa “Asana, Pranayama, Mudra, Bandha”:

“Când Brahma Granthi este depășit, kundalini sau energia primordială este capabilă să se ridice dincolo de Muladhara și Swadhisthana fără a fi trasă înapoi de atracțiile și tiparele instinctuale ale personalității.”

În plan fizic se normalizează activitatea ultimei porțiuni a intestinului gros și a musculaturii perianale, care se spune că este amprentată de o serie de emoții neconștientizate, cum ar fi cele declanșate de ceea ce interpretăm ca jignire.



Vishnu Granthi este în centru și este legat de Manipura și Anahata. Unele școli includ aici și Vishuda.

Vishnu protejează și transformă universul, restaurează ordinea cosmică în vremuri de restriște și este păstrătorul dharmei (calea cea dreaptă).


Zeul Vishnu – Victoria and Albert Museum, Londra




















Cele două chakre, Manipura și Anahata sunt asociate cu susținerea aspectelor fizice, emoționale și mentale ale existenței umane. Manipura susține Annamaya kosha, corpul fizic, și guvernează digestia și metabolismul alimentelor. Anahata susține Manomaya kosha, corpul mental și Pranamaya kosha, corpul energetic.

Acest granthi este cauzat de tendințele rajas: pasiune, individualitate și agățarea de ego și de supravalorizarea puterii și voinței personale. Se spune că atașamentul și acumularea de posesiuni poate, de asemenea, să perpetueze acest blocaj. Mahabharata descrie un nod al inimii susținut de îndoială; când acest nod este dezlegat, apare fericirea. Transcenderea Vishnu Granthi necesită abandonarea în fața iubirii și renunțarea la orice dorință de putere și de a controla alte ființe. Uddiyana Bandha ajută la dezlegarea acestui nod.


Cele 10 încarnări ale lui Vishnu (Victoria and Albert Museum, Londra)

Odată ce Vishnu Granthi este depășit, energia este extrasă din sursa universală și nu se mai limitează la centrele localizate din interiorul ființei umane.


Rudra Granthi (Rudra este oarecum un alt nume al lui Shiva și este zeul bunelor auspicii, al vântului, al morții și al timpului) este asociat cu chakrele Vishuddha și Ajna. Alte tradiții asociază cu Ajna și Sahasrara.



Rudra Tandava



















Vishuddha și Ajna susțin Vijnanamaya kosha, corpul mental intuitiv sau superior și reprezintă transcenderea unei forme, idei sau concept în aspectul său universal.

Blocajul lui Rudra se manifestă atunci când suntem prinși în iluzia separării și este asociat cu mândria intelectuală și operarea în tipare mentale fixe și prejudecăți.


Când Rudra Granthi este străpuns, individualitatea este abandonată, vechea conștientizare a ego-ului este lăsată în urmă și experiența conștiinței nemanifestate iese dincolo de chakra Sahasrara. Se creează spațiu de manifestare a tendințelor sattva: puritate, claritate, armonie, echilibru.

Jalandhara bandha („blocarea bărbiei”) este asociată cu deblocarea lui Rudra Granthi și cu realizarea acestei tranziții către o conștiință superioară și unitate.


Colecție de miniaturi indiene din sec. 19

Imagine sugerează o variantă de Jalandhara Bandha























Alte practici ce susțin această străpungere a lui Rudra Granthi: Kechari Mudra (plasarea limbii în bolta palatină), Shambavi Mudra (“țințirea” interioară a celui de-al treilea ochi).

Bandhele se aplică în strânsă legătură cu pranayama (în general în kumbakha – perioadele de retenție), pe de o parte pentru a îi maximiza efectele, dar și pentru a proteja practicantul de aceste efecte, care pot deveni periculoase.

Iyengar, un yoghin renumit din secolul trecut, unul din cei mai renumiți promotori ai yoga moderne, compară foarte inspirat prana cu care operăm noi, oamenii, cu energia electrică; pentru a o utiliza eficient, sunt necesare cunoaștere, amenajări dar și precauții.

El chiar afirmă foarte categoric în cartea sa “Light on Yoga”, că în absența bandhelor, prana (activată prin pranayama) poate fi letală”.

Descrierea bandhelor - va urma.

136 views0 comments

Recent Posts

See All